Ett foto från arkivet: elefanter i Nyköping

 

Föreställ dig att du är på väg hem från jobbet eller skolan. Du slänger ryggan på pakethållaren och trampar i väg. Du tänker på vad du ska göra när du kommer hem, du kanske hejar på någon du känner men plötsligt så händer det. När du cyklar över torget möts du av ett gäng elefanter! Jag hade nog trillat av cykeln. Jag blir liksom lika förvånad varje år när det står en häst med vagn på torget som barn kan åka med på julmarknaderna.

 

Jag har visserligen bloggat om elefanter förr men jag tänker att ”repetition är kunskapens moder”. Så brukar i alla fall mina lärare säga. Här kommer allt du behöver veta om elefanter:

 

Elefanter är stora.

Elefanter är flockdjur.

Elefanter lever  i matriarkat. (Det är alltså honorna som bestämmer i flocken.)

Elefanter är extremt sociala.

Elefanter lever mellan 40-60 år.

Elefanter är vegetarianer.

Elefanter är coola.

Elefanter gillar inte cirkus.

 

 

Någon som inte trillade av sin cykel den där dagen 1962 på torget var fotografen Olle Hagelroth. Han tog istället bilder av elefanterna som tågar in i Nyköping, troligen från en gästande cirkus. Okej jag är lite avis på Olle, jag vill också se elefanter i Nyköping.  Hmm kanske var det bättre förr ändå.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: