Mysterium: Deckar-Klubben


 

Fallet med de försvunna clementinerna. Fallet med bilen nere vid soptunnan. Fallet med de mystiska spåren i gräsmattan. Det låter som namn på barndeckare, typ LasseMajas Detektivbyrå eller något, men faktum är att det är de mysterium som jag har försökt att lösa. Jag hade nämligen en Deckar-Klubb när jag var mindre.

 

Jag bjöd in mamma och pappa, farmor och farfar, kompisar och kusiner och många andra. Alla var med. Alla som inte stod på min lista över misstänkta i alla fall. Den listan var också ganska lång. Gjorde man något som bara var lite misstänkt så hamnade man där direkt. Nu så här i efterhand känner jag mig lite elak för att jag satte min dagisfröken och ett par klasskompisar där, men gjort är gjort (och till mitt försvar så var det några år sedan nu).

 

Förutom att lösa fall så gjorde vi en del annat i Deckar-Klubben också. Bland annat så var ett av mina födelsedagskalas ett detektivkalas. Vi letade efter den ökände skurken Kofots-Karlsson, löste hemliga koder, hittade skatter och drack saft.

 

En bra klubb måste ha ett hemligt högkvarter och Deckar-Klubben var inget undantag. På den tiden bodde vi i ett väldigt stort hus och längst in på vinden fanns det ett rum där vi höll till. Där fanns ett litet bord, en anslagstavla, en död fladdermus i en kaffeburk (hur dog den?) och vår utrustning som bestod av pennor, anteckningsblock, ficklampor, en kompass, en kikare, plåster, ett rep och sist men inte minst ett (eller egentligen flera) förstoringsglas! De var inte precis som de här på bilden där det ena är i silver och det andra har ett smart litet läderfodral som man kan fälla in glaset i. Dock så hade jag också ett ganska smart, om än lite modernare, förstoringsglas med inbyggd lampa.

 

Jag har inga ledtrådar till om Klara Broberg eller Ida Johnson, de tidigare ägarna till förstoringsglasen, hade egna ”deckar-klubbar”, men vem vet? De hade dock helt klart fått vara med i min, speciellt med tanke på hur häftiga förstoringsglas som de hade.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: