En person från förr: Maria Pavlovna

 

 

Innan du börjar läsa detta kanske du tänker "en person från förr, varför skulle jag vilja läsa om en person från förr när jag lika gärna kan göra det i en historiebok i skolan?". Jo det ska jag svara på! Personen från förr som jag ska berätta om är en kvinna med en speciell historia bakom sig och den historien kan du endast läsa här...

 

En flickebarn var fött, året är 1890. Det är storfursten Pauls av Ryssland och prinsessan Alexandras av Grekland dotter. Flickebarnet döptes till Maria Pavlovna och hon var kusin med den sista tsaren Nikolaj II av Ryssland. När Maria blev lite äldre giftes hon bort, hon var arton år gammal då. 3 maj 1908 gick hon nedför altaret och där stod hennes prins, prins Wilhelm av Sverige. De gifte sig i Tsarskoje Selo, Sankt Perersburg, Ryssland.

 

Maria och Wilhelm fick ett barn som hette Lennart, men dock var inte Maria och Wilhelm lyckliga tillsammans. År 1914 upplöstes deras olyckliga äktenskap och Marias historia hamnade i mina händer. Jag kan bara tänka mig hur svårt det måste ha varit för Maria att vara skild och stackars lilla Lennart. Jag hade inte velat vara Maria även fast det hade varit kul att vara prinsessa...

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: