2013: Hur ska vi stämpla det?



Nu när året lider mot sitt slut känns det inte mer än rätt att titta tillbaka. Frågan som maler i mitt huvud är: hur kommer vi att komma ihåg året 2013? För mig har året inneburit mycket förändring, jag har flyttat från landet till staden, jag har fått nya vänner, ett nytt jobb och så vidare. Men hur kommer resten av världen att stämpla år 2013?


Min spaning är att året 2013 kommer minnas som året då vi förlorade Nelson Mandela.


I det här landet går vi inte i samma trappor som ”dom”. Vi använder inte samma toaletter som ”dom”. Vi beblandar oss inte med ”dom”. Under 56 år tvingades den svartabefolkningen i Sydafrika leva som fångar i sitt eget land. De föstes ihop för att bo i fattiga områden utan el och vatten. De fick inte gå någonstans överhuvudtaget utan att fråga vita människor om lov. En kyss eller ännu värre kärlek och äktenskap mellan två personer med olika hudfärger var förbjudet.


I 27 år satt Mandela fängslad för sin kamp mot apartheid och för frihet, demokrati och allaslikavärde. Han kallades terrorist och brottsling.

 
“The ANC is a typical terrorist organisation ... Anyone who thinks it is going to run the government in South Africa is living in cloud-cuckoo land” Margaret Thatcher, 1987

1990 frigavs äntligen Mandela, han tilldelades Nobels fredspris och blev den första demokratiskt valda presidenten i Sydafrika. Den 5 december 2013 avled han i sitt hem, 95 år gammal. Nu hyllas han världenrunt. 


Året lider mot sitt slut. Vårt gemensammamedvetande måste märka året. Detta fick mig att tänka på stämplar. I arkivet hittade jag massa stämplar gjorda av trä, metall och gummi. De är skänkta från försäkringskassan i Nyköping till Sörmlands Museum år 2008. Faktiskt samma år som Nelson Mandela ströks från USA:s Terrorist Watchlist.


Hur som helst tror jag att vi tillsammans i en umgängeskrets, i ett land eller i helavärlden har ett gemensamt medvetande. Gemensamma symboler, associationer som alla förstår och delar. Exempelvis så är jag rätt säker på att de flesta svenskar oavsett ålder tänker på en speciell sport om jag säger ”sommaren 94”.   På samma sätt tror jag att vårt gemensamma medvetande kommer stämpla året 2013. Jag föreställer mig en stor fiktiv stämpel där det står: ”2013, året då Nelson Mandela dog.”

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: