I tidningen: Det överdrivna finns fortfarande kvar

Bild Journalen nr 42 den 17 oktober 1962


”Ju närmare, desto vackrare med CLUTEX S’LIPSTICK på läpparna… en förtrollande ny, mjuk lyster, som framhäver ER skönhet. CLUTEX S’LIPSTICK! Det nya stiftet som är mjukare, fetare – mer glänsande. Lätt, som med en pensel, ger NI läpparna den rätta konturen ty CLUTEX S’LIPSTICK har formerad spets och lång, exklusiv lyxhylsa. Välj er favorit stift – CLUTEX S’LIPSTICK – i någon av de nya, vackra modefärgerna redan idag!”

Detta står i Artikeln ”Ju närmare, desto vackrare” från tidningen Bild Journalen nr 42 den 17 oktober 1962. På den tiden kostade denna tidning ynka 1 kr, otroligt billigt jämfört med dagens chockerande pris för endast en tidning.

Jag tyckte det faktiskt var lite roligt när jag läste denna artikel, hur det faktiskt inte har förändrats någonting från dåtidens reklamering till nu. Det är exakt lika överdrivet, det har inte förändrats någonting. Man ska förklara så utförligt och så detaljerat som det bara går, gärna hitta på lite och lägga till lite bara för att det ska låta och se bra ut – allt för att tittaren/läsaren ska köpa. Det är exakt som nu, reklamens små knep och trix sitter kvar än idag och jag tror att reklam alltid kommer se ut såhär. Överdrivet. Men det låter ju bra, vilket gör att det säljer bra, men det kanske inte alltid är så bra som de faktiskt får det att låta. Men 9/10 fall så väger produkten faktiskt upp till dess förväntningar, tycker jag i alla fall.

Men det var faktiskt lite roligt, att reklamen ser exakt likadan ut så då och nu.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: