Lärare: Föräldrar t.ex

 

Ja lärare, vad är det… Det enda som till en början kom upp i mitt huvud var självklart de lärare som undervisar i skolor, några som jag får stå ut (trivas) med de flesta dagar. Visst är det också de som är mest lärare eftersom det är just vad yrkestiteln säger.

 

Jag började sedan tänka på vad lärarens exakta uppgift egentligen är och fick det förklarat för mig att personen ska gå med på sidan av eleven genom dennes resa i det ämne som är i fokus. Det låter mycket klokt eftersom om lärare bara skulle säga hur man ska göra är det svårt att utvecklas och klara av nya uppgifter bättre i framtiden. Om läraren istället går med bredvid så kan ju en utveckling ske som läraren hjälper till att hålla stadig.

 

Att hitta något föremål till det här temat var mycket svårt. Jag fick leta länge och inte heller hittade jag ett föremål, men tre. Det var tre stycken koffertar som låg bredvid varandra varav den ena var större och dess innehåll var kunskap. Kunskap som skulle föras över till de två koffertarna bredvid och detta skulle ske genom att resa tillsammans.

 

När jag kommit såhär långt var det föräldrar som kom upp i mitt huvud. De är ju faktiskt stora lärare, kanske till och med för resten av sitt liv. Ett tungt ämbete ibland kan jag tro. Till det här perspektivet av vad en lärare är passade det så bra att de två mindre koffertarna råkade komma från samma givare och även hör varandra till i modellen.

 

Det är bra att vi har många olika lärare som tillåter oss att hela tiden utvecklas och ännu bättre blir det av att de flesta typer av utbildningar är gratis för den som ska läras.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: