Lärare: Läran om livet

 

Om jag skulle definiera vad en lärare är så skulle jag säga att det är en person som guidar en genom livet men också en person som förbereder en för livet. Det kan vara ens pappa som lär en hur man tvättar i en tvättmaskin eller ens lågstadielärare som presenterar addition för en elev för första gången. Lärare är något alla behöver för att kunna ta sig igenom livet eftersom det är just det de lär ut, läran om livet.

 

Nu när jag har ungefär 6 månader kvar tills jag tar studenten och skickas ut i vuxenlivet och tar över rollen som lärare kan jag verkligen titta tillbaka på mitt liv som barn och uppskatta mina livslärare. De utmanade mig men lät mig ändå växa i min egna takt. Jag har haft riktigt bra livslärare vilket jag är otroligt tacksam över för utan dom hade jag inte varit den personen jag är idag.

 

I Stockholm mellan 1800- och 1900-talet tog Gertrud Bergman studenten och bar en studentmössa i modellen Uppsalamodellen. Mössan är av vit sammet, med svart sammetsband runt kullen.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: