Min Framtid: Slumpen får avgöra



Med tre terminer kvar i skolan, är det inte konstigt att jag tänker på min framtid allt oftare. ”Vad ska du bli när du blir stor? ” är en fråga som vi alla har fått någon gång i livet. För min del har svaret alltid varierat. Frisör, författare, lärare, advokat och marinbiolog är bara några av de yrken som snurrat i mitt huvud under åren som gått. Något som jag har upptäckt är att frågan har fyllts med mer och mer allvar och beslutsångest med åren. När jag var fem år kunde jag glatt rabbla upp ett gäng yrken för att sedan återgå till att leka kottkrig men på senare tid har svaret snare varit ett tveksamt ”jag vet inte riktigt” och sen något vagt om organisationer och politik. Det är nästan som att jag blir mer och mer osäker för varje gång jag får frågan. Jag tror att det beror på att frågan endast erbjuder möjlighet för ett svar. Alla får bara välja ett yrke och sen hålla sig till det. Tänk vad jobbigt om man då väljer fel!


Naturligtvis är jag inte ensam om att känna oro inför framtiden. Jag tror att många i min generation gör det. Det är svårt att undvika känslan när allt tidningarna skriver om är växande ungdomsarbetslöshet och bostadsbrist. För att tackla känslan av osäkerhet har jag fått lära mig att det finns många olika metoder. En av mina vänner har gjort upp en femårsplan där hon helt enkelt har planerat de närmsta fem åren. En annan vän har gjort en reservplan. Om hon inte är nöjd med livet när hon är medelåldern, om hon tillexempel inte har familj eller rätt jobb, så ska hon flytta till Australien och starta en djurfarm där. En tredjevän har använt sig av ett gammalt klassiskt knep för att försäkra sig om att han inte ska behöva åldras ensam. Om han och hans bästa vän inte har gift sig när de är 40 så ska de gifta sig med varandra. Försäkerhetsskull har han gjort upp samma avtal med en bunt människor, så att han ska ha lite valmöjlighet när han fyller 40.


Något som de flesta unga är säkra på är att de i alla fall ska ut och resa när de har avslutat skolan. Då kan det vara passande att ha en jordglob att studera. På bilden kan du se en jordglob tillverkad 1766 i Uppsala. Den är gjord av papier-maché, överdragen med gips och putsad. Kartan ovanpå är graverad och träställningen är troligtvis handgjord. Globen ska ha tillhört Cosmografiska sällskapet i Uppsala som tillverkade kartor och glober då utländska produkter ansågs vara för dyra. Under den här tiden (runt 1760) var det naturvetenskapliga intresset stort i samhället och glober ansågs vara kulturella utbildningsfaktorer. Med tiden hamnade globen i Nyköpings Allmänna Läroverks ägor och så småningom förmedlades den till muséet genom en man vid namn Nils Bielke. Själv har jag precis köpt en jordglob på loppis för 40kr och sitter just nu och funderar på vart jag ska resa. För även om framtiden kan kännas läskig ibland, finns det för mycket som lockar där ute i världen för att jag ska kunna hålla mig borta. När gymnasiet är slut kommer väskan packas och jordgloben snurras, sen får vi se var jag hamnar!

 

 
 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: