Koll på kläder: Behöver jag en frackskuren rock mån tro?

 

Att vi köper mer kläder nu än för bara hundra år sedan är du säkert väl medveten om, men visste du att klädkonsumtionen har ökat med 50 % i jämförelse med för 10-15 år sedan?

 

”Helt sjukt”, säger jag, 19-åringen med en överfull klädkammare (ja, klädkammare, inte garderob) som senast igår köpte ett par mjukisbyxor för 400 spänn.

 

Om jag tänker efter, tänker på Nyköping och på kläder, så finns det faktiskt fysiska bevis för denna ökade konsumtion. Och då inte bara i det faktum att folk ständigt kommer till skola/jobb med nya kläder utan istället att fler och fler klädbutiker öppnar i vår lilla stad. Jag kommer ihåg en tid då Gina Tricot, Cubus, Carlings, Bikbok och åtskilliga andra klädbutiker inte fanns i Nyköping. När det var HM som gällde för kvinnorna och Dressman för männen, och det var i princip det. Men nu lever vi i andra tider och nya klädaffärer dyker upp i nästan samma snabba takt som alla nya apotek.

 

Jag trodde mig vara en medveten och sparsam konsument, men ack vad fel jag hade. Kvittona i brevstället på mitt skrivbord talar en annan historia och min redan omnämnda klädkammare bekräftar den. Skärpning, Marika!

 

På bilden ser ni ett plagg som jag dock inte har i min ägo; en frackskuren rock! Rocken är av rött kläde med foder av vit bomullssatin och tillverkades 1909 av ”Taylor and Gardener” i London. Det var sedan Per Gustaf Thulin från Stockholm som använde rocken innan den kom till museet 1969.

 

 
 
Sörmlands museums projekt Koll på kläder utforskar dagens klädindustri i ett historiskt och globalt perspektiv. Vill du vara med och skriva konsumtionsdagbok? Läs mer här


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: