Min kunskapslucka: mode

 

Denna klänning från 60-talet var säkert högsta mode då, men är det inte nu. Det kan till och med jag säga. Fast så finns ju vintage och retro och allt det där, och om man gillar sådant är det okej att ha på sig denna klänning. Tror jag.

 

Nej, mode kan jag inte förstå mig på. Man hör ofta att man visar upp sig själv och uttrycker sin identitet genom kläderna man har på sig. Visst, det låter ju fint men samtidigt så styrs de modemedvetna av vad några få gamla designers bestämmer är ”inne” för tillfället. Att du har på dig Guccis nya klänning säger alltså inget mer om dig än att du är modemedveten. Nej, jag tycker mode verkar väldigt motsägelsefullt.

 

Å andra sidan trivs jag bättre i vissa kläder än andra, och därmed kan man argumentera för att jag har en specifik stil och uttrycker min identitet genom den. Och till viss del gör jag väl det. Men jag väljer inte medvetet ett visst plagg för att jag vill uttrycka en viss sak.

 

Kläder, enligt mig, ska uppfylla en funktion. Att de täcker kroppen är en bra funktion då jag tror att ständig nakenhet skulle komplicera saker och ting i samhället. Att de håller en varm är också utav värde. Till viss del kan jag hålla med om att det faktum att de kan komplettera en persons utseende till det positiva är en bra funktionalitet.

 

Att man bara ska knäppa den översta knappen på en kavaj när det finns två för att det ”bara är så” tillhör sakerna som får mig att dels skratta, men också att gråta, när det kommer till mode. Varför finns det en andra knapp om den inte ska knäppas? Om någon kan ge mig ett rimligt svar på den frågan skulle jag vara oerhört tacksam.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: