Om jag va fast i en outfit: skulle jag inte välja den här

 

En turkos cape av astrakan, dvs bomull och mohairull. Den är fodrad med ljusgrön sidenchesse och har en ljusgrön nedvikskrage av ylle med soutageband och kanter med grön sammet. Den har doldknäppning och märket heter ”Queue solide”. Den käånns minstsakt exklusiv, jag kan föreställa mig hur Hanna Palme från Ånga satte på sig capen en frostig vinterdag och gled ut ur huset. Capen är tillverkad 1890 och har därför fått några fläckar på fodret genom årenslopp.

 

Abiturient mössan är nyare, den är tillverkad 1930 av Hattmakare Edvard Pettersson i Nyköping. Erik Segelberg använde mössan då han studerade på Nyköpings Högre Allmänna Läroverk, latin linjen. Vi får hoppas på att han tillslut fick byta abiturientmössan mot den vita studentmössan. Mössan har en 1 maj blomma och en ljusgrön tofs i konstsilke som matchar kragen på capen. Jag valde därför att sätta ihop plaggen till en snygg outfit. Jag måste säga att både material och färger passar bra ihop och att jag faktiskt skulle kunna tänka mig att använda kläderna. Men att vara fast i denna outfit känns både varmt och bökigt. Jag tror att lärarna skulle rynka på näsan i klassrummet eller att det skulle vara lite väl varmt att dansa i cape på en fest. Jag håller mig nog till mina vanliga kläder.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: