Här är föremålet: Fridas val


 

Förra veckan skrev jag om ett okänt föremål och trodde att det antingen var en leksak till ett dockhus eller en bordsdekoration som man kan förvara salt och peppar i. Men jag hade fel, å så fel jag hade. Du kanske hade rätt om du gissade att det var ett skrivställ! Först blev jag också förvånad över att det var ett skrivställ men nu känns det inte så konstigt.

 

Skrivstället tillverkades runt 1800-talet och är gjord av förnicklat järn tillsammans med en bricka med dekoration av bladstav på korta ben med två glasflaskor, som inte ska innehålla peppar och salt utan bläck, samt en skål som sannolikt användes som behållare för sand och ett ramförsett klockställ är vad ni ser på bilden. Mannen som ägde det "konstiga" skrivstället hette Olov Olsson som bodde i Baggetorp men personen som gav föremålet till museet hette Mait Pettersson som bodde i lilla Nyköping.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: