Som ett barn: midsomrarna på ängen


 

Solen skiner, gräset det är grönt.

Havet glittrar, vinden den är stilla.

Ängen grönskar, himlen den är molnfri.

Det är sommar, det är midsommar.

Och jag, jag är ett litet barn.

Fiskedammen lockar, dansen runt midsommarstången är i full gång.

Om någon timme är det dags för säckhoppningen.

Men först ska lotterna rullas upp, numren kontrolleras, vinster hämtas ut.

Tombolan snurras, lotterna blandas och jag sträcker ner min lilla hand.

Blev det en vinst denna midsommar, eller väntar lyckan till nästa år?

Den är inte från 1920, som IOGT-NTOs, men den är gammal, tombolan.

Den fortsätter att snurras, lotterna fortsätter att blandas, men det är andra händer som sträcks ned.

Minnena av midsomrarna på ängen förflyttar mig i tiden, tar mig tillbaka.

Jag blir som ett barn, som det barn jag en gång var.

Jag minns, och jag vägrar glömma.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: