En resa: en resa i tiden

 

Jag älskar att se hur världen ser ut bortom Sveriges gränser.

Jag älskar att uppleva kultur, språk och natur som skiljer sig från det jag är van vid.

Jag älskar att strosa runt på gator jag inte känner igen, även om det betyder att jag går vilse rätt ofta.

 

Kort sagt så älskar jag att resa.

 

Men det är en sorts resa som jag fortfarande inte har fått möjligheten att prova på, en resa som bara tanken på den får mig att fyllas med så mycket spänning att det känns som om jag ska spricka. Från rubriken och bilden kanske ni redan har lyckats lista ut vad för resa det är jag talar om; en tidsresa!

 

Att jag har valt en sabel som föremål till detta tema kanske avslöjar äventyrssökaren inom mig. För jag vill till en tid innan pistoler, bomber och granater. Jag vill fäktas likt de tre musketörerna, Elizabeth Turner och bröderna Pevensie. Jag vill på ett äventyr likt inget man kan stöta på i nutiden. Men kanske är det tur att detta inte är möjligt, för vid något tillfälle skulle jag garanterat snava med sabeln i hand och göra mig eller någon annan väldigt illa. För att inte tala om att fantasier likt denna ofta är just det; en fantasi. Verkligheten under denna tid var troligtvis inte alls lika fartfylld, spännande och äventyrlig som böcker och filmer har målat upp den till att vara. Och äventyr går det att hitta än idag, även om jag kanske inte kan uppleva dem med en sabel i ena handen.

 

Sabeln är förresten från början av 1800-talet och har en klinga av stål och ett fäste av mässing. 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: