Därför röstar jag: Sluta klaga!




Om jag säger EU val, och ni ser denna bild. Visst tänker ni exakt samma sak som mig? Detta ser ut som en liten burk man lätt kan slinka ner röster i. Även om den egentligen användes som en insamlingsbössa så var det min första tanke. Och det kopplade jag till veckans ämne. Denna insamlingsbössa har faktiskt polismyndigheten i Eskilstuna lämnat in. Den är gjort utav trä och metall och ägdes alltså av polisen.

Det är ju EU val snart som är väldigt aktuellt. Jag som är myndig får ju faktiskt rösta, jag har chansen att påverka och göra ett val som faktiskt gynnar mig. Jag får vara med och bestämma. Det finns ständigt saker vi klagar på i samhället. Saker vi vill ändra på, förnya, få in eller ta bort. Det är alltid något vi stör oss på eller inte tycker om, saker som vi inte är nöjda med helt enkelt. Det finns många problem, som jag personligen tycker. Och jag har nu chansen att ta ställning, att få en röst, att delta, att få vara en del av beslutet helt enkelt. Så varför skulle jag inte ta den?

Jag tycker och tänker väldigt mycket, har alltid en åsikt om något och har väl förmågan att klaga lite då och då på saker jag stör mig på eller som jag inte tycker om i samhället. Vem gör inte egentligen? Jag röstar för att jag kan ta ställning, jag kan göra någonting åt allt detta jag inte tycker om eller inte trivs med. Jag kan göra något. Jag tycker verkligen att man bör rösta om det är så att man känner som mig, att man faktiskt har saker man vill ändra på. För om du inte röstar, eller röstar blankt, eller faktiskt inte bryr dig ett dugg – så har du inte heller rätten att klaga. För din röst betyder någonting. Du har en chans, en talan, en röst. Ta den. Ta ställning och var med och visa vad DU tycker. Det är viktigt för mig, och nu kan jag äntligen vara med och bestämma. Så varför skulle jag missa den chansen? Jag kan förändra, ändra och välja. Så det är precis vad jag tänker göra.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: