Därför röstar jag: sömnpiller, hattar och valkompasser


 

Samma dag som jag satte mig ner för att skriva det här inlägget så kom det något i vår brevlåda som jag aldrig fått förut; ett röstkort.

 

Den 25 maj, då är det dags.

Den 25 maj, då ska jag göra min röst hörd.

Den 25 maj, då är det vår tur att få någonting att säga till om.

 

Då ska jag, för första gången, rösta i ett val.

Och vem hade trott att jag faktiskt skulle känna mig exalterad över det?

Inte jag för fem år sedan, inte jag för tolv månader sedan, inte jag för en vecka sedan.

 

Samhällslektionerna har alltid varit som att ta sömnpiller för mig.

 

Monarki, demokrati och diktatur.

Utbud och efterfrågan.

MBL, JO och LO.

 

Jo, tacka vet jag naturvetenskap.

 

Men jag förstår varför det här är så viktigt, det här med såväl EU-val som riksdagsval, varför vi faktiskt bör engagera oss. Det här är vår chans till att göra en skillnad. En röst är bara en röst, men din röst tillsammans med andras ”enda röst” har förmågan att påverka världen omkring oss.

 

Och är det så mycket begärt att vi ska ta oss till vallokalen och fylla i några, om än genomtänkta, kryss? När konsekvenserna av dessa mängder av kryss påverkar det samhälle vi lever i. Om du inte röstar så kan du inte klaga på samhället, enligt min mening.

 

Valdagen kan man göra till precis vad man vill; antingen går du ner till vallokalen i mjukisbyxor och foppatofflor eller så sätter du på dig lite finare kläder, kanske en hatt av brun stråfläta med en blombukett vid ena sidan likt Elsa Egnells, och gör en heldag av det hela. Det viktigaste är att du faktiskt röstar, inte hur du är klädd eller huruvida du följer någon valvaka eller inte.

 

För er som inte är speciellt politiskt engagerade kan jag tipsa om Valkompassen. Det är Aftonbladet som har fixat ett test inför valet där man kan se vilka partier man tycker mest som genom att svara på ett antal frågor. Man kan även jämföra sina svar med valkandidataternas. Perfekt för sådana som mig som vill göra en skillnad, vet vad jag vill, men som inte riktigt vill lägga ner den evighet det verkar ta att gå igenom alla partier för att ta reda på var de står i diverse frågor. Självklart ska man dock ha i åtanke att tester likt Valkompassen inte visar hela bilden, men det kan fortfarande fungera som ett hjälpmedel till ditt viktiga val.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: