Spaning: Gammalt blir nytt


Jag har märkt en grej, en sak som jag verkligen lagt märke till och börjat fundera lite extra på. Det här med att modet från 80-talet kommer tillbaka, eller att gamla mönster på porslin eller krukor helt plötsligt kommer tillbaka till idag. Samma struktur, mönster och form på kläderna är det idag som det var då, samma mönster på gamla koppar kommer tillbaka. Det antika blir en del av nutiden helt enkelt. Jag tänkte lite extra på det när jag såg denna gamla servis som användes utav Ivar Alderstrand från Eskilstuna, jag har faktiskt samma mönster på porslin hemma hos mig som faktiskt inte alls är gammalt.

Gammalt blir nytt, det går runt och runt som ett evigt kretslopp. Modet är ett sådant bra exempel på detta, mycket som mina föräldrar hade på sig när de var unga är helt plötsligt på catwalken idag. Det är verkligen så typiskt att det man då började tycka var tråkigt, fult och blivit less på kommer åter igen och är det nya inne plagget. Jag tycker det är fascinerande och rätt roligt ändå, att vi inte riktigt släpper det historiska utan vi vill ändå ha kvar det band oss. Och att vi finner så pass mycket inspiration från dåtiden är något jag gillar skarpt.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: