Specialintresse: stora samlingar

 

Till detta tema har jag länge letat efter en riktigt speciell sysselsättning som jag intresserar mig för, men utan att finna något. Jag gillar att vara sysselsatt med att studera, jobba, fotografera samt umgås med vänner och detta ser jag, utan att vara likgiltigt, som något som kan liknas med majoriteten av alla andra närbelägna. Kanske har jag inte letat tillräckligt eller bara inte själv funnit intressen som jag själv tolkar som speciellt. Det blir ju lätt väldigt bekant och vanligt i ens egen uppfattning när det rör någonting som man själv sysselsätter sig med.

 

Jag har ett smått intresse för personer med specialintressen som bl.a. innefattar stora samlingar av olika slag. Dessa är oftast förbluffande då de kan vara mycket stora och kan bestå utav något som i andras ögon ses som skräp. Skräp kan det mycket väl vara men i en stor, påkostad och välsorterad samling tycks alla föremål få ett stort värde.

 

Detta kan självklart kopplas till en specifik samling som finns i Nyköping och i vilken jag hade äran att stöta på objektet på bilden. Det är alltid spännande att gå i Sörmlands Museums samling av föremål från förr. Varje liten sak har en historia och en funktion. Just föremålet på bilden är en så kallad ådersnäppare från 1800-talet. Detta lilla föremål, 12 x 4 cm, användes inom sjukvården för att tömma en människa på blod i tron om att denne då skulle tillfriskna. Detta gjordes då man trodde att en sjukdom hade uppkommit på grund av en obalans i de då fyra existerande kroppsvätskorna blod, slem, gul galla och svart galla. Tekniken slutade användas runt 1850 och 1952 skänktes denna till Sörmlands Museum.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: