Tre boktips : från barndomen

 

Genom årenslopp har jag hunnit läsa en hel del, nu tänkta jag dela med mig av tre tips på svenska böcker. 


Den första av dessa tre böcker som jag kom i kontakt med var Ondskan skriven av Jan Guillou år 1981. Min pappa läste den för mig och min bror när jag var 7 år gammal. En otrolig berättelse om en pojke som får utstå några av samhällets värsta orättvisor. Han växer upp med en sadistisk styvfar som regelbundet misshandlar honom och när han sedan börjar på den fina internatskolan, glad över att vara borta hemifrån, fortsätter ondskan att förfölja honom. Den intelligenta hjälten Erik Ponti kämpar emot strukturerna och revanschkänslan i slutet av boken är oslagbar. Efter att min pappa läst boken för mig har jag läst om den flera gånger och filmatiseringen blev min favoritfilm under lågstadiet, sedd 26 gånger. Dagens föremål är en resegrammofon från 1940 av märket His Masters Voice. Grammofonen har tillhört Kerstin Lindh i Oxelösund och skänktes till musett 1993. Jag valde grammofonen då Erik lyssnade mycket på grammofonskivor av framförallt Elvis.


Den andra boken jag kom att stifta bekantskap med var Anika Thors En ö i havet skriven 1996. Boken är den första i en serie av fyra ungdomsböcker. Huvud personerna är de judiska krigsbarnen Nelli och Steffi från Österike. De kommer till Sverige under andra världskriget och blir placerade i ett fosterhem på en liten ö i Göteborgsskärgård. Jag minns hur jag hade svårt att slita mina ögon från texten när jag förförsta gången läste boken 8 år gammal. Boken är fylld av historia, relationer, kärlek och funderingar om framtiden.  


Den sista boken är Filip Hammar och Fredrik Wikingssons underbara bok Två nötcreme och en Moviebox. Jag tänker faktiskt inte presentera innehållet utan uppmanar dig istället att läsa den själv om du vill ha några riktigt stora skratt.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: