Appropå mackor: Konsten att bre en macka

 

Mackor är bra grejor, det är vi nog alla överens om. Det svåra är alltid bara att veta vad man ska ha på dem. Nu är jag vegetarian och jag äter inte ost så för mig blir det oftast bara enkla brödskivor med ett lager smör på och ibland lite tartex på. Men ibland finns det mer än så i kylskåpet och då kan mina mackor bli lite hur som helst. Ta den här kombinationen till exempel.

· 2 Brödskivor

· Smör

· Tartex

· Tacosås

· Avokado

· Sallad

· Ketchup

· Örtsalt

Lite svår att äta kanske, men den blir god som bara den. Lite svår att ta med sig också för den delen. Åtminstone om man inte har en sådan här praktisk matdosa i aluminium. Den lämnades in till muséet 1983 och är en del av Eskilstunahemmet. Eskilstunahemmet är alltså en samling bestående av runt 1000 föremål i arkivet som alla kommer från ett och samma hem. Hemmet, och därmed också burken, tillhörde tidigare familjen Alderstrand. Jag tror inte att de brukade ha så mycket konstiga mackor i den, men vem vet?


Har ni förresten tänkt på hur ni gör när ni brer mackor? Då menar jag alltså inte bara vilka pålägg ni väljer utan även i vilken ordning ni utför alla små enskilda handlingar för att ni ska lyckas göra er smörgås och hur ni utför dem. Antagligen har ni inte det och det hade inte jag heller gjort förrän för någon vecka sedan när vår lärare bad oss att steg för steg berätta hur vi bredde mackor. En del av oss berättade säkert i över 10 minuter var! Så testa att tänka på det nästa gång du brer en macka. Hur öppnar du kylskåpet? Hur tar du fram brödet? Hur stänger du smörpaketet?

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: