Fars dag: Pappa kan allt

 

Fars dag firas lite olika datum runt om i världen, och i flera länder firar man inte bara sin pappa utan förfädrar överhuvudtaget. Fars dag (och mors dag) är en väldigt fin dag för att just fira sin pappa för allt vad han gör, fast jag tycker ändå att det känns lika onödigt som namnsdagar.

 

Kanske tycker jag bara att det är onödigt för att jag står min pappa så nära att jag alltid tyckt att det är självklart att jag uppskattar vad han har gjort och gör för mig och att jag älskar honom. Jag tycker personligen att ha en speciell dag för att fira någon är väldigt konstigt om det inte är en födelsedag. Behöver man verkligen en dag för att berätta att man uppskattar någon? Är inte det något som man kan säga varje dag? Och hur är det här med fars dag om man inte har en pappa?

 

Normen är att pappa ska vara stor och stark och kan allt. Som liten så trodde jag det också var sant om min pappa. Pappa kan allt och vet allt. Det är nog en vanlig grej hos barn att tro sådant om sina föräldrar. Man växer ifrån det, man förstår att nej, det går inte att kunna och veta allt.

 

Men eftersom “pappa ska vara stor och stark” så valde jag den här kappan 1918 som tillhörde Claës Lewenhaupt. Den har svart foder i bomullssatin och axelklaffar av guldband. Alla knappar på kappan har kunglig krona på sig. Den ser helt enkelt ut som en typisk militärkappa, trots att den faktiskt inte är det. Det är en överjägmästarskappa. En jägmästare är någon som är utbildad inom skogsvetenskap.

 

Allt är inte som man tror. Militärkappan är inte det, det är en överjägmästarskappa. Och pappa, ja, pappa kan nog inte allt och vet nog inte bäst ändå.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: