Hallå där: Jag bloggar här

 

 

Efter en varm och skön sommar är jag tillbaka i arkivet och gräver efter häftiga prylar. Denna gång en pryl som på något magiskt sätt ska kunna förklara vem jag är. Till slut hittade jag det här tittskåpet eller dioramat från mitten av 1700-talet. Skåpet är gjord av sex stycken kopparstick för en teatermodell föreställande Kristi Gisslan. Kopparsticken utgör lager med olika mycket detaljer, färger och motiv. Om man tittar på varje kopparstick för sig ser de lite konstiga ut och man förstår inte riktigt vad de ska föreställa men när du tittar på skåpet rakt fram i från så ser du hur alla kopparstick tillsammans utgör en fullständig bild.

 

Jag antar att det går att tänka ungefär så kring mig. En sida av mig är ambitiös och presterar i skolan. En annan är engagerad i civilsamhället. En tredje älskar att festa och hänga med vänner. En fjärde ligger gärna hemma i sängen och kollar på Scrubs. En femte tränar lite motvilligt. Medan den sjätte umgås med familjen och den stora släkten. Det är först när man lägger ihop alla olika sidor som det blir en fullständig person. 

 

Tittskåpet är tillverkat av Martin Engelbrecht i Ausberg och köpt på Stockholms Bokauktionkammare av Torsten Erikson från Harg som sedan skänkt hantverket till Sörmland Museum.

 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: