Ljus i mörker: Höstguld i höstmörker

 

Det börjar bli höst, rent ut sagt vinter. Det börjar bli grått och råkallt ute och människorna gnäller över det ena och det andra innehållande mörkret, kylan, att det är så grått ute och att det regnar ofta. Hur är det då med alla soliga dagar? Alla dagar då himlen är koboltblå och träden är guld. De här dagarna när luften är så frisk att andas att man känner sig som en fräschare version av sig själv så fort man öppnar dörren.

 

Hösten är nog vad jag skulle kalla min favoritårstid. När hösten kommer är dags att dansa runt bland löven, ta massor av färgsprakande foton av alla träd, sitta inne med varmkoftan, en kopp te och tända ljus och såklart är det också nu man kan få nyplockad svamp och äpplen, pumpor och rotfrukter och massor av viltkött.

 

Men det mest avsevärda är just guldet. Det finns så många slags guld. Guld som i metallen guld, guld som i guldfärg, guld som i pengar, guld som i ”ett hjärta av guld”.  Det här bordet i barockstil från 1600-talet är helt täckt i guldlack. Säkert värt en hel förmögenhet. Det påminde mig om höstguldet. När jag såg bordet så tänkte jag att det är ju precis just det som är ”ljuset i mörkret” just nu. Höstguldet.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: