I picknickkorgen: världens enklaste bröd

 

Nu när sommaren, solen och förhoppningsvis ledigheten äntligen är här kan en picknick kännas lockand. Något som jag tycker är ett bra alternativ i picknickkorgen är hembakatbröd. Jag personligen kan inte baka bröd och är tyvär inte speciellt skillad i köket. Men nu har jag hittat ett recept på frallor som till och med jag har lyckats med på 20 min. Det är helt enkelt världens lättaste bröd och gott är det också. Om du följer receptet nedan kan du få en lika trevlig picknick som personerna på brickan verkar ha. Brickan är skänkt till muset år 1983 av Roger Alderstrand och tillhör samlingen Eskilstunahemmet.


Stuff du behöver:

6 st.

5 dl vetemjöl (du kan ersätta en del med andra mjölsorter)

1 msk bakpulver

1/4 tsk salt

2 msk sirap

2½ dl vatten

 

Vad du ska göra:

1. Värm ugnen till 200 C. Klä en plåt med bakplåtspapper. 

2. Blanda mjöl, bakpulver och salt i en bunke. Tillsätt sirap och vatten, rör om till en jämn deg.

3. Ta ut bollar av degen med hjälp av en sked och lägg på plåten. Forma runda med mjöliga händer.

4. Grädda i mitten av ugnen i 12-15 minuter. Servera nybakade med smör och ost. 

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: