Slå sönder en norm: den perfekta människan

 

Det finns många normer runt om i världen som jag vill slå sönder och inte veta av längre, men i detta inlägg fick vi välja en och jag väljer att slå sönder "Den perfekta människan". För mig känns det som att alla ska sträva efter att bli så perfekta som möjligt, bäst betyg, snyggast, snabbast och bäst, helt perfekt ska man vara. Att sträva efter mål är bra men att sträva efter att vara perfekt är inte ett mål eftersom perfektion är en omöjlighet. Ingen kan någonsin bli perfekt, skulle någon lyckas med att bli perfekt så skulle personen vara mer lik en docka än en riktig människa. Idén om perfektion är skadlig och ibland dödlig, människor som strävar efter perfektion svälter sig själva, opererar sig, stressar ihjäl sig och tillslut skadar sig själva.

 

Nu släpper jag den perfekta människan och låter hen falla i golvet och krossas likt en porslinsdocka. Dockan på bilden är en souvenir från Skansen och gavs till museet av Nordiska museet i Stockholm.

 

 
 
 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: