Ut med det gamla in med det nya: känner du igen dig?

 

Nu till hösten säger några av oss bloggare ”Hej då” och några nya säger ”Hej”. Det kommer bli mitt andra år som bloggare för Sörmlandsmuseum och jag ser framemot att lära känna de nya skribenterna. Förhoppningsvis tar de med sig många nya tankar och ideer. När jag bläddrade tillbaka i blogginläggen till de första som skrevs för en massa år sedan slår det mig att de är väldigt olika de vi skriver idag men samtidigt så lika.


Ungefär så tänkte jag när jag såg den här bilden över Nyköping. Naturen och landskapsformen är den samma men byggnaderna och gatorna är heltanorlunda idag. Känner du igen dig?


Bilden är ett nytryck från pappersbruket perioden år 1950. Konstnärem heter Elias Fredrik Martin och bodde i Nyköping. 1981 hittade man tavlan osignerad i museet. Om du vill veta mer om den så går den även att hitta i boken Nyköpings Historia på sida 121.


Jag tänker att målningen symboliserar en bra blandning mellan lite nytt och lite gammalt. Precis som vi i Youthhood gör.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: