Det var tusan det här! En provrörsställning

 

Jag gissade ju på att det var ett föremål som hade med syning att göra. Att man kunde förvara trådrullar på pinnarna och annat sy material i lådan. Jag hade helt fel. Det var en gammal provrörsställning av fernissat trä. Man ska ställa provrören i de runda hålen och sen kan man lägga pipetter och glasstavar i lådan. Den skänktes till museet av Apoteket Fenix i Nyköping år1962. Tillverkningsåret är okänt men jag tycker att den ser väldigt ålderdomlig ut jämfört med de provanställningar som finns i skolan av plast och metall. De är en aning mer nätta än denna stora träkonstruktion.

En gullig detalj med den här provrörsställningen är dock att handtagen på kortsidorna är formade som hjärtan. Labborationer har aldrig varit min grej, så jag valde samhälle när jag började på gymnasiet och slapp det mesta som hade med provrör att göra så det är inte så konstigt att jag inte kände igen denna pryl när jag hittade den i hyllan.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: