Gårdagens hantverk blir morgondagens design: Knivlycka

 

 

Det är något speciellt med knivar. Lyckan när man får en vass kniv till grönsakerna istället för den där slöa är ju obeskrivlig. Kanske var det därför jag fastnade för kniven när youthhood besökte Sörmlands Museums nya butik i måndags. Jag har alltid gillat knivar. De inger respekt och är i många fall vackra att se på samtidigt som kniven är en av de mest praktiska redskapen man kan ha. Kniven var människans första redskap. De första knivarna var gjorda i sten och det var först på 500-talet f K som man började tillverka knivar och redskap i järn.

 

Den här kniven är framställd av hantverkaren Simon Svennberg med inspiration från en gammal pall som han hittade i arkivet. Jag måste säga att det en av de absolut snyggaste köksknivar som jag har sett och jag skulle finna stort nöje i att ha en den här kniven i mitt kök.

 
 
I Sörmlands museums butik hittar du kollektionen Gårdagens hantverk blir morgondagens design. Produkter inspirerade av museets samlingar. Du hittar hela sortimentet på www.sormlandsmuseum.se/butiken


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: