Politisk vett och etikett: En skiftande regel

 

Vi har yttrandefrihet i Sverige. Det betyder dock inte att man räkna med att bli omtyckt i alla kretsar om man behåller samma åsikt. I alla fall inte vad det gäller politik. Ska man diskutera politik gäller det att vara kameleont. I och för sig kan man nästan alltid hålla sig till sin åsikt någonstans i grunden men det gäller att vinkla.


Vid matbordet hos mormor och morfar har du förmodligen åtminstone en aning annorlunda synpunkt på samhällsproblemen än när du diskuterar jämlikhet med scoutkompisarna. Det är ju liksom så. Så är det iallafall för mig. Var jag än befinner mig så anpassar jag mig efter hur politiksnacket går just där. Det här är inte något måste. Jag hamnar inte i hängsnaran om jag säger något opassande men ibland det är nära på. Det gäller att inte förarga folk, man vara så att säga anpassningsbar och artig. Man skulle kunna kalla det vett och etikett helt enkelt, fast inom en helt annan gren än Nobelmiddagen.


Vett och etikett förknippas för det mesta med just hur-man-beter-sig-vid-middag vilket i princip är samma regler överallt; smaska inte, prata inte med mat i munnen, tala artigt, slicka inte på kniven, ät små tuggor och jada jada jada, men när det kommer till politik beror reglerna helt på vilka som sitter vid bordet och vad som har dukats upp.


Är det den här fina tårtkniven från 1900-talet tillsammans med blommiga duken som ligger på bordet så går den röda tråden åt ett helt annat håll än om det är mammas spritflaska och John Silver som har dukats upp. Sedan är det ytterligare en annan sak om man hittar hemgjorda biffar på ekologiska bönor och brunnsvatten på bordet eller kanske pommes och Coca Cola hos tjejerna. Välkommen till ämnet med de mest utvecklade utsvävningarna och de mest påhittiga vinklarna i världshistorien! Politik. Glöm otrohet och mens.

 

Kort förklaring till val av föremål:

Fin tårtkniv från 1900-talet med krullidusser = Finfika.

Finfika – den politiska diskussionen under finfika har vett och etikett som hade varit annorlunda om man dukat bordet med något annat.

Ämne: Politisk vett och etikett.

Helt solklart!

 

 
 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: