En kärleksaffär som aldrig kommer sluta

En kopp svart kaffe och en cigarett på min soliga balkong var ganska länge den ultimata sysselsättningen för mig en söndagsmorgon. Tyvärr så fick jag bittert erfara att cigaretten bara ledde till utegångsförbud och hosta, men det svarta kaffet och den soliga balkongen är fortfarande mina favoritdroger.
 
De rostade bären från kaffebusken kommer från exotiska ställen som Brasilien, Colombia, Peru, Kenya, Guatemala och har sitt ursprung från Etiopien. För cirka 2000 år sedan så kom något underbart litet ljushuvud från Etiopien nämligen på att man kunde laga en uppiggande och varm dryck från de röda bären, efter att de hade rostats och malts alltså.


Kunskapen om den magiska drycken reste vidare, cirka 1000 år senare mötte bönorna arabiska handelsmän, och kaffet blev nästan en nationaldryck på den arabiska halvön. Naturligt nog så spred sig bönorna världen över, och den svarta koppens uppiggande effekt blev en internationell succé.
 
Vårt kalla land fick sin kick av koffeinet på 1600-talet, men på 1700-talet så förbjöds hemskt nog kaffedrickandet, och man fick böter om man avnjöt den himmelska drycken. Som tur var så hävdes förbudet efter några år. Man behöver ju faktiskt lite uppiggande värme i ett land där det snöar i juli.
 
Jag tycker verkligen att varenda människa i vårt avlånga land borde sälja sin själ till den underbara drycken kaffe. När du väl lärt dig att älska det så är det en kärleksaffär som aldrig kommer sluta.
 
Sen är det lite mer hardcore att dricka ditt kaffe ur en sån här cool kaffekanna;





Klara Lindvall


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: