Gulligt: ”Åt var och en efter förmåga till var och en efter behov!”

Gulligt! Jag kan tänka mig det i flera sammanhang. ”åh vad gulligt, gulligt! (med en aning sarkasm), gulligt= mer som i schysst”. Men det jag kopplar gulligt till är ödmjukhet.



Statyn är en ung flicka vid namn Sigyn gestaltad i en ung kvinnas kropp.  Egentligen är det en giftskål hon räcker ut. Men jag tycker det mer ser ut som om hon skulle vilja dela med sig av något. Vilket tyder på ödmjukhet. 

Själva sagan om Sigyn är ifrån den nordiska mytologin. Lokes hustru Sigyn har samlat gift i en skål från den orm som hängts upp över den plats där gudarna fjättrat Loke. När Sigyn så småningom tömmer skålen faller giftet på Loke och rister sina bojor så hela jorden skakar.

Tillbaka till ödmjukhet,
nu betydde statyn något helt annorlunda än vad jag vill att den ska betyda. Men för mig representerar den i alla fall att man delar med sig. Att man inte sparar på något som är ens eget för egeninnehavets skull.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: