Därför pluggar jag: En bra anledning?




När jag blir stor vill jag bli...

Förr hade jag en hel del fortsättningar på den där meningen, exempelvis: arkeolog, väderkvinna, veterinär, stridspilot mm. Men idag står jag helt förvirrad och stressad över att jag inte har någon aning om vad jag ska fortsätta med när jag slutat skolan. Jag vet bara en sak: jag vill bli så rik att jag kan göra allt som jag någonsin önskat mig!

Det låter kanske ganska korkat, men om man drömmer om att åka till sydpolen och träffa pingviner så måste man ha ganska mycket pengar. Jag studerar det jag gör av en anledning, det är en bred linje som gör det lätt för mig att studera vidare. Efter att jag läst vidare så kan jag bara välja ett jobb som ger mycket pengar. Om jag sa att jag gick på min linje för att det är roligt så skulle jag ljuga. Det är inte speciellt roligt att ha ett prov i veckan, ganska ofta 2 prov i veckan och ibland 3 stycken på en vecka.

Helst av allt så skulle jag nog vilja bli hemmafru en del av mitt liv, typ som denna adelskvinna på bilden. Det är ett porträtt av en kvinna som heter Christina Beatrix von Ungern-Sternberg. Namnet säger mig att hon va rik. Min åsikt om henne är att hon ser ut att vara väldigt vacker och snäll, en sådan hemmafru som jag gärna skulle vilja vara.

Min dröm är ju lite patetisk men också lite komisk när jag tänker efter. Men egentligen, vad är det för fel i att vilja ha pengar så att man kan utföra sina drömmar? Det är nästan exakt som att säga: jag vill ha en man så att jag kan ha 10 barn. Det är ungefär samma sak.

Något som jag hoppas på, är att allt mitt slit i plugget kommer att ge mig något i framtiden. Kanske jag ångrar mig och väljer att börja måla oljeporträtt som denna målning från 1660-talet och tjänar en hel del på det, eller så kanske det går åt skogen? Men som en liten slutsats: jag studerar för att kunna uppfylla mina drömmar.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: