Föremålsmagasinet: starka intryck




Första gången på Föremålsmagasinet/Raspen tror jag att det regnade när jag cyklade dit, jag var nervös över hur svårt det var att hitta dit eftersom det ligger lite gömt och knasigt.

När jag var inne på Raspen blev jag förbryllad över hur stort detta föremålsmagasin egentligen var! Karin visade oss runt och återigen vart jag förvånad, men denna gång över hur mycket gamla föremål det fanns! Jag menar att det är svårt att förstå hur mycket som egentligen har bevarats, väskor, skor, kistor, garderober, sängar osv. Sängarna var något som gjorde mig lite förvånad, de var så korta! Min första tanke var att alla människor förr i tiden måste ha varit mycket korta, eller så var sängarna inte bekväma eftersom fötterna förmodligen skulle hänga utanför.

Även fast det var mycket att ta in den dagen, och jag såg en hel del coola föremål, så var det ett som fastnade. Inte på grund av att jag tyckte att föremålet var coolt utan för att det var ett mycket skrämmande föremål. Detta föremål hängde bland statyer, i samma rum där alla målningar, leksaker och sängar har placerats - det var ett krucifix!

Detta krucifix är gjort av lövträ och furu med två olika tekniker - skuret och målat. Jag finner detta krucifix väldigt obehagligt eftersom skulptören verkligen fångat en hemsk händelse. Kroppen av lövträ har ett nätverk av svarta streck som ska ge krucifixet ett "torterat utseende" då märkena troligen symboliserar märken efter piskrapp. Detta föremål har även flera fingrar avslagna och blod i ett sidosår på statyn. Jag har nog rätt i att kalla föremålet skrämmande men också minnesvärt. Tyvärr så är min första tanke när jag tänker på Raspen detta föremål. Dock är jag inte skrämd över att gå dit eftersom allt annat är så fantastiskt.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: