En sak jag aldrig sett förut: Kaffekokare??

 

Temat "Något jag aldrig sett förut" var ett ganska revolutionerande tema för mig. När man letade efter något man aldrig sett insåg man hur mycket som man inte har sett. När man vanligtvis letar efter ett föremål till ett bestämt tema har man redan en bild av vilket föremål man vill ha, nu tvingades man leta lite mer vilket ledde till läckra överraskningar. Första föremålet jag valde till detta tema, som jag sedan skrotade, var ett skålliknande föremål som hade som en inböjning i själva skålen. När jag senare gick närmare in på samma hylla fastnade min blick på något jag aldrig sett. Jag hade inte en aning om vad det var jag tittade på...

Det visade sig vara en kaffekokare!

Denna kaffekokare med ett fotställ av mahogny har ett stativ gjutet av mässning, ett porslinskärl som är rikt målat med blommor och förgyllning, ett kapillär rör med stil, en spritlampa av glas och koppar för värme. Det är även en glasvas med kopparlock till. På fotstället är det märkt med "CAFETEREA BASCULE Brevet de 15 ans S. Gar du Gouvernement". Denna kaffekokare kom från Berndes Sterbhus i Flen och inkom till museet då ägaren bortgått. Kaffekokarens tillstånd är stabilt, dock har porslinskärlet en mindre spricka vid kranen, kopparlocket är lite deformerat och kranen är lös. Man kan nog konstatera att denna kaffekokares kaffekokardagar tyvärr är över då nya och mer effektiva kaffekokare har uppkommit. Men kanske, långt in i framtiden då någon gräver upp denna ställer personen samma som jag först gjorde när jag såg den och då kanske den lilla kaffekokaren återigen blir använd.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: