Drömbrottet: Förenat med mentalt lidande

 

Det finns många brott en människa skulle kunna begå och bli därmed bli rik. Det är det snabbaste sättet att bli rik på men det är fel och det missgynnar i de flesta fall allt och alla.

 

Min vardag skulle bli lättare ur ett ekonomiskt perspektiv om jag begick brott och undkom med det. Vilket brott jag skulle ägna mig åt vill jag inte ägna tanken åt då jag vet att alla brott är förenat med stora psykologiska besvär eftersom jag som människa och person har ett samvete. Den stora ångesten och misstrivseln med mig själv skulle bli större än värdet av mitt byte och jag ser därför inte någon anledning till förstöra för mig och andra. Det är något som jag särskilt mycket reflekterat över efter att ha läst Brott och Straff av Fjodor Dostojevskij där protagonisten Raskolnikov hamnar i svår sjukdom och ett stort samvetskval efter att ha rånat en pantlånerska.

 

Jag tror att jag skulle ha svårt att hitta frihet igen efter att jag begått ett brott, och skulle känna mig fast i mitt eget sinne. Jag tycker därför föremålet loka passar bra in som objekt tillhörande texten. På bilden är alltså två skulpterade lokor från Åkers Styckebruk, tillverkningsår är 1933. Det är även orten som har givit föremålet till Sörmlands Museum. En loka är ett seldon för hästar.

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: