Min kunskapslucka: Käpp, skepp?

 

För mig blev min kunskapslucka tydlig för mig själv när jag pratade med en kompis och sade: "ja jag skulle behöva en skepp nu för att kunna gå". Min kompis såg otroligt frågande ut på mig och sa: "eeh, va?". Jag började beskriva en käpp då eftersom det var en käpp som jag menade men sa skepp för det är min kunskapslucka, jag blandar ihop de två orden! Missförstånd har uppstått på grund av min kunskapslucka och även fast jag är medveten om den så blir jag ändå inte av med min kunskapslucka. Men nu kan jag åtminstone skratta åt det hela när det händer och snabbt förklara varför missförståndet uppstod. Alla har ju kunskapsluckor så det bästa man kan göra är ju att skratta åt dem!

 

När jag i magasinet trodde att jag hittat en käpp, och ja en käpp inte ett skepp, så visade det sig att det var en otroligt lång pipa! Jag som trodde att det bara var en väldigt kort käpp medan det var en otroligt lång långpipa blev förvånad över detta. Käppen, eller ja pipan tillverkades 1899 och användes av Edvard Holmgren som även gav pipan till museet 1934. Munstycket till pipan saknas och var förmodligen borta när museet fick den 1934. Kan ha varit därför jag misstog pipan för en skepp... käpp.

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: