Moralpanik: Kvinnokroppen

   

I korridoren i skolan står pojkarna och pratar högt om onani och vilken porrfilm de senast såg medan flickorna står vid sidan om tysta. En av pojkarna ropar till flickorna och frågar om de någonsin onanerat, flickorna blir generade och säger självklart nej. Såhär har det varit under hela min uppväxt, det råder moralpanik runt ämnet onani för kvinnor. Det är inget som ska pratas om eller något som ska göras tycker många. Just den kvinnliga kroppen råder det moralpanik runt. Få har problem med att rita ett manligt könsorgan på skolväggar och pappren medan många har problem med att rita ett kvinnligt könsorgan någonstans. När jag och min lillebror satt vid köksbordet en dag så började han rita, som han skulle sagt, en snorre. Då sa jag att jag skulle rita en naken kvinna. När jag var klar gick jag ifrån köksbordet och när jag kom tillbaka hade min lillebror vänt på pappret för att han blev så generad.

 

Lite såhär känns det som att Nyköpings kommun gör med den så omtalade "Snippmålningen", att Nyköpings kommun är som en tioåring som vänder på pappret för att inte bli generad medan det finns snorrar målade över skolväggar överallt. Det hela stinker moralpanik och det kanske det gör för att det länge inte har varit okej för kvinnan att blotta sin sexualitet och kvinnlighet men idag är det inte så längre vill jag tro. Men genusutvecklingen kanske inte har kommit lika långt som jag trott.

 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: