I picknickkorgen: Kladdkakemuffins

 

När jag växte upp var höjdpunkten på varje sommar de tillfällen då jag fick träffa mina kusiner och mina morföräldrar nere vid sommarstugan och dricka jordgubbssaft och äta mormors kladdkakemuffins. Förra året fick jag världens sug efter just dessa muffins och, dåligt tålamod som jag har, så bestämde jag mig för att prova på första bästa recept jag kunde hitta – och vilket fullträff det blev!

 

Om man ska ut på picknick så är det smidigast att ha muffinsen i picknickkorgen, men är du hemma och har picknick på baksidan är det praktiskt att använda sig av en bricka. Den här brickan av keramik, vitmetall och emalj förvärvade museet 1957 och jag tycker att den är otroligt vacker, med kvinnoprofilen och hennes stora lockiga hår mot det sydländska landskapet. En bricka likt denna skulle jag vilja ha i mitt framtida hem.

 

Men nu till receptet!

 

KLADDKAKEMUFFINS

 

INGREDIENSER:

(ca 12-16 muffins)

 

100 gram margarin

2 st ägg

2,5 dl socker

1 krm salt

4 msk kakao

0,5 tsk bakpulver

2 tsk vaniljsocker

2 dl vetemjöl

 

GÖR SÅ HÄR:

1.     Sätt ugnen på 200°C.

2.     Smält smöret och låt det svalna.

3.     Vispa ihop äggen och sockeret med en elvisp.

4.     Blanda salt, kakao, bakpulver och vaniljsocker i en separat bunke. Blanda sedan ner blandningen i äggsmeten.

5.     Blanda sist ner mjölet och det smälta smöret. Vispa smeten snabbt till en slät smet

6.     Klicka ut smeten i muffinsformar (jag brukar använda de som används till bullar, inte cupcakes).

7.     Grädda i ugnen i cirka 8-10 minuter. Tänk på att tiden i ugnen varierar beroende på vilken storlek du använder på formarna

Jag brukar noja mig över att muffinsens är alldeles för kladdiga när jag tar ut dem ur ugnen, men de stelnar efteråt så låt dem inte stå inne i en överdrivet lång tid bara för att de fortfarande är kladdiga.

 

Hoppas det smakar gott och att ni får en mysig picknick!

 

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: