Slå sönder en norm: Kramkalas


Det finns många normer jag skulle vilja utrota ifrån vårt samhälle, bli av med förgått och aldrig låta dem bestämma hur vi såkallat ”bör” göra. Jag avskyr normer, jag tycker inte det finns något rätt eller fel hur vi bör bete oss eller göra. Men de värsta normerna jag vet är de som säger vad en tjej bör göra, som en kille inte bör göra. Och tvärt om. Som om man måste könsfördela beteenden och det tycker jag är helt fel.

Något som är typiskt killar, är att inte kramas. Precis som detta tåg är typiskt killar, enligt mig. Detta tåg är gjort utav trä och är ifrån en utställning men gavs in utav Klockbergets förskola. Så en norm jag skulle vilja slå sönder är detta med att tjejer kan kramas tusen gånger om när de träffas, lika så när en kille och en tjej träffas – men så fort killar och killar kramas så blir det helt plötsligt något ”fel”. Det är en rätt löjlig och lite gömnd norm, men den finns där. Och folk reagerar på det.

Jag tycker att killar ska få kramar hur mycket de vill, hur många gånger de vill utan att det ska anses vara homosexuellt eller töntigt. För mig är det en självklarhet, men det är det inte för alla. Så därför är det en av alla normer jag skulle vilja slå sönder. Om, och om igen.

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: