Identitet: det krisar

 

Jag tog fram blanketten om mitt föremål, som inte säger ett enda dugg om vad det är eller när det är gjort eller vad det är gjort av, och min första tanke är “hur tänkte jag nu?”

 

Men jag vet nu vad jag tänkte när jag valde föremål, även om det blev lite fel. Kanske är det för öppet, kanske blir det bara fel oavsett för någon.

 

Föremålet är herr Jesus hängandes på sitt kors (nästan en fin liten tillbakablick till temat hallå där), och det kan antingen känns långsökt från temat identitet eller så klickar det för någon direkt.

 

Jag är själv inte religiös. Men det är fortfarande någonting jag egentligen inte tycker om att säga att jag inte är. För jag minns väl hur jag som liten brukade be till Gud att "jag ska ha i basketbollen i korgen". Att tro på Gud som liten är nog väldigt lätt, man “vet inte bättre” eller i alla fall så är det nog lättare att se felen nu än när man var liten.

 

Nuförtiden så känns det inte lika djupt som det gjorde för ett eller två år sedan då tro var ett helt krismoment för mig. Inte det enda krismomentet som 14-16 åring, men inte heller kanske det vanligaste. Jag är trots allt inte konfirmerad.

 

På tal om kris (vilket är poängen jag vill lyfta fram, inte att tro i sig), är identitet väldigt mycket byggd på att ha lite kris då och då? Inte nödvändigtvis mycket men man hör ju hela tiden om 40-årskris eller 50-årskris. Jag anser att ålder är en flyttande del av identiteten.

 

20-årskris är något som inte är totalt avlägset just nu. Att hålla på att bli vuxen med allt vad det innebär (ta studenten, flytta hemifrån, börja plugga, jobba, vad som helst du kommer på) känns faktiskt väldigt verkligt just nu. Identitetskriser överlag känns väldigt verkligt.

 

Jag undrar om Jesus (så som han beskrivs i Bibeln) hade identitetskriser. Visserligen tänker jag mig att ålder var hans största problem hängandes på korset men vad vet vi. Han kanske hängde där med 30-årskris och tänkte “Vad gör jag med mitt liv egentligen? Jag har ingenting på plats, ska man inte ha det när man är 30+?”

 

Lycka till med livet och era identitetskriser/ålderskriser!

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: