Mitt i naturen: Att andas skog och mark

 
 

 

Mitt i naturen är något vi verkligen inte är i dagens samhälle. Vi är inte utomhus särskilt mycket över huvud taget. Varken barn eller vuxna.

 

Den här bilden från 1990-talet får mig att rysa. Lilla Adam är inte ens fyra år än men han sitter redan klistrad framför datorn och spelar. Och det kommer inte bli bättre när han blir äldre.

 

Barn ska vara ute och leka. Barn ska träffa nya människor och undersöka naturen. Nej vänta, människor menar jag. Människor ska vara ute och leka. Människor ska träffa nya människor och undersöka naturen.

Det är i alla fall vad jag tror.

 

Om jag är stressad och behöver slappna av så går jag ut i skogen och sätter mig ner på en sten. Andas den friska luften. Lyssnar på fåglarna. Känner mossan mot händerna. 

 

Det är väl inte helt sant att jag gör det varje gång jag behöver det kanske. Jag glömmer ofta bort eller fastnar som alla andra framför reklamen på TV men när jag väl kommer ut så är det alltid värt det.

 

Jag tror på att vi människor hör hemma i naturen, precis som alla andra djur. Detta innebär dock inte att alla ska bli vildar. Bara lite.

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: