Monarki: Kammebornia

 

Okej, då var det dags att prata om monarki alltså. Kungar och drottningar och sådant. Men varför i hela fridens namn har jag då valt en ungefär 100 år gammal mandelkvarn!? Jo förstår ni. Vi har (minst) två sådana här mandelkvarnar hemma hos min mamma – fast i andra färger. Vad har det med kungar och drottningar att göra då? Jo, min mamma är nämligen en drottning. Drottningen av Kungariket Kammebornia.


Monarkier i ”verkligheten” är ganska tråkiga om ni frågar mig. En familj som inte får något privatliv och så måste alla skattebetalare ge dem pengar på grund av deras efternamn. Kammebornia är inte en sådan monarki. Kammebornia är lite mer av ett sådant kungarike som finns i sagorna. Typ.


Idén om Kammebornia kom till när vi förberedde mammas och Dennis bröllop för ett par år sen. Ingen minns riktigt hur det gick till men det tog inte lång tid innan vi hade gjort kungakronor, sytt vimplar och jag hade komponerat en fanfar. Vigselceremonin ägde rum i ett gammalt mejeri och mamma och Dennis gick in till Star Wars-temat och ut till Heroes av David Bowie.


Och i den andan har det fortsatt, det är som bron mellan saga och verklighet. En saga och en verklighet där alla är välkomna.


För att citera ett inlägg på min mammas blogg: Kammebornia handlar om alla människors rätt att leva i sina sagor och att vara kungar och drottningar i sina egna liv. Kammebornia handlar om kärlek och respekt, om glädje, lekfullhet och godhet. Om att människor kan hjälpas åt och om att se storheten i det till synes lilla.


Om ni vill läsa resten av inlägget för att förstå lite mer av vad det handlar om kan ni gå in på http://www.kammebornia.se/kammebornia/


Förutom kärlek och respekt så finns det något annat som vi inte har brist på. Vårt hus är fullt med gamla grejor. Det är som en blandning av 1800-tal, 1940-tal, saga och rock n’ roll och det är fett coolt. Dessutom använder vi typ allt (inklusive mandelkvarnarna). Ikea? Pfft! Jag är ganska säker på att Roger Alderstrands gamla mandelkvarn inte är det enda föremålet i samlingarna som vi har likadana av hemma.


”Love and play”

–Kammebornias valspråk

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: