Valborg 2015: Brasor och kolföreningar

 
 

Ett älgben alltså? Ni kanske undrar vad jag tycker att den har med valborg att göra? Förklaringen kommer vara ganska så långsökt, men det borde ni väl ha vant er vid nu, eller?  Den här något groteska tingesten ska ha använts både som ett käppställ och även som en vas. Har ni svårt att koppla det här till Valborg? Lugn, det har jag också, så långsökt tänkte jag inte vara.

Det verkar inte vara någon som är helt säker men det finns en teori om att den ska ha använts som dryckeskärl. Vem skulle vilja dricka ur ett älgben egentligen (eller använda det som käppställ/vas för den delen)? Där har vi kopplingen i alla fall. Folk brukar ju dricka på Valborg. Dricka alkohol närmare bestämt. Jag vet att det finns saker i samlingarna som skulle kunna illustrera det där med att dricka alkohol mycket bättre, men jag tyckte att den här var rolig så jag tog den istället.

 

Valborg alltså. Och alkohol. En kristen högtid med traditioner hämtade direkt från den keltiska mytologin. En kolförening som folk tycker om att ha i drycker och som gör människor snäppet dummare i huvudet om det intas i för stor mängd. Själv är jag pyroman (OBS, skämt, polisanmäl inte, tack) och nykterist så jag skippar den ena delen av ”Valborgstraditionen” och kör stenhårt på den andra istället. Typ.

 

Den här fula grejen ägdes tidigare av fideikommissarien friherre kammarherre August Trolle Löwen på Gärdesta och hade den inte hamnat i muséets samlingar hade någon antagligen slängt den på majbrasan. Den är 745mm hög och har en svarvad fot, under foten. Bara så att ni vet.

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: