Random: selknä

 

Vanligtvis brukar vi bloggare bestämma veckans tema och sen går vi ut till samlingarna för att leta efter ett passande föremål men denna vecka gjorde vi lite annorlunda. Alla föremål i arkivet är märkta med nummer så att de ska gå att söka upp i databasen. Jag slog in några random siffror i databasen och valde det första föremålet som dök upp. Föremålet var ett selknä av ben skänkt till museet av Winborg från Stockholm. Sen letade jag upp selknät i museet och stirrade på det en stund för att försöka lista ut vad det var för något. Jag såg att den låg bland hästattiraljer men var tvungen att google för att förstå dess funktion. På så vis fick jag reda på att ett selknä är en del av selen som hästen har när den drar en vagn, de sitter på sidan av hästen sammanbundna med ett band/hjord över bringan.

 

Googlingen visade också att det finns en småort Funbo socken i Uppsala kommun som heter Selknä. Kanske uppfanns selknät i Selknä?

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: