Politisk vett och etikett: Så här gör man i alla fall inte!

 

 

Politik. Ett avancerat spel som går ut på att få folk att lyssna på vad du har att säga om hur man kan göra saker och ting bättre i samhället. Ett avancerat spel med många regler varav vissa mer självklara än andra. Om man är politiker så förväntas man följa dessa regler och föregå med gått exempel. Om man är politiker borde man SPECIELLT följa de mest grundläggande reglerna i spelet. Åh, vänta! Regeln som jag tänkte snacka om här gäller ju egentligen inte bara för politiker, utan för alla människor. Men som sagt, politiker bör föregå med gott exempel.


Regel nummer 1: Slå inte på folk med järnrör, baseboll-trän eller något annat alls för den delen.


Jag antar att ni alla vet vad jag syftar på. Jag antar att ni alla har hört talats om den s.k.” Järnrörsskandalen”? Det var 2010 när ett gäng högt uppsatta politiker från partiet-med-den-extremt-diskutabla-för-att-inte-säga-rasistiska-politiska-agendan (läs Sverigedemokraterna) var ute på Stockholms gator. De beväpnade sig med järnrör och kastade rasistiska och sexsistiska slagord till höger och vänster, bland annat mot komiker och tidningsskribenten, Soran Ismail.


Jag ska inte komma här och påstå att jag vet allt om politik och hur det är att vara politiker. Dock så vet jag att SÅ HÄR GÖR MAN I ALLA FALL INTE!


SD har senare (självklart) försökt att tysta ner den här händelsen men när det gäller en av partiets ledamöter i justitieutskottet (ganska viktig post) kan det bli lite svårt. Kent Ekeroth blev visserligen petad från den posten efter detta men han är fortfarande medlem i partiet trots att han ofta uttrycker sig rasistiskt på internet. Partiet säger sig ju trots allt ha en nolltolerans mot rasism.


*Host, host*


Basebollträet som är på bilden har jag ju inte snackat så mycket om ännu. Det har (precis som järnrören) burits öppet på stan i syfte att användas som vapen. Därefter har det beslagtagits av polisen och till slut, via Polismuséet i Eskilstuna, kommit hit till samlingarna. Jag hoppas att det faktiskt aldrig användes till att slå någon. Det har nämligen spruckit på ett ställe och jag vill inte riktigt tänka mig att det skulle ha gått av mot någons kropp.


Förresten! Det här var mitt ”20-inläggsjubileum”, bara så att ni vet. Ät en tårta eller något vet jag! Tack och hej!

 

 

 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: