Skolpolitik: Låt oss vara!

 

Den här hatten är tillverkad av Dandy 1920. Det är en svartfilthatt av ylle och den har en rosett runt kullen. Den är ofodrad, så man blir nog kall om huvudet.

 

Hatten i sig är inte vad jag vill prata om. Vad jag vill prata om är vad den påminner mig om. Högern.

 

Visst så hade ju i princip alla hatt på den här tiden men jag kopplar lätt hatt, speciellt sådana här hattar eller liknande, till rika eller överklassen. Ska man vara helt ärlig så är det sällsynt med adel eller överklass i vänster (Olof Palme var t.ex. ett av de undantagen).

 

Senaste åren så har högern varit vid makten och det är folkpartiets stora kärlek Jan Björklund som varit skolminister. Jag tror inte att jag träffat någon som går i skolan som tycker att skolan har fungerat bra under den tiden han regerat.

 

Självklart är inte Björklund ansvarig för skolan som är kaos efter dessa år, men jag kommer fortfarande att skylla allt på Björklund då han är högsta hönset.

 

Jag vet att jag någonstans läste citat från åttonde klassare där de pratade om att de är extremt stressade och absolut INTE vill at fjärdeklassare (10-11 åringar) ska uppleva samma sak. Det i samband med när det var hetaste snacket om att fjärdeklasser, då kanske, skulle få betyg. Jag kan inte mer än instämma.

 

Precis som jag inte tror på att tvingad fysisk aktivitet hjälper någon eller motiverar någon, så tror jag inte heller att hårda betyg motiverar någon. Jag har inte satsat på högsta betyg då jag började med E-A betyg, för det är helt omöjlig att få A om man inte dedicerar sitt liv till ämnet. Inte ens i engelska, ett ämne jag är riktigt duktig i, så har jag fått högre än B.

 

Jag är trött på att människor som inte går eller jobbar inom skola tror sig veta bäst och vad som är bäst för oss så går i skolan. Visst Björklund gick i skolan någon gång, men det är annorlunda nu från då. Låt oss vara!

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: