Sparat: Damma av eller kasta

 
 

Jag gick runt ganska länge i arkivet på Å-huset innan jag visste vilka två föremål jag skulle använda, jag var till och med kvar sist där nere och letade. Men just den här lagboken som blev godkänd 1734 var ett naturligt val när jag väl hittade den. Visst, jag kanske inte kan koppla till just lagar från 1734, men jag kan koppla till föråldrade lagar.

 

Det finns så många lagar i Sverige som är föråldrade och behövs dammas av och göras om eller helt tas bort. Det finns också lagar som bör läggas till. Exempelvis så är FRA-lagen en av de som bör tas bort och en samtyckeslag en av de som bör läggas till.

 

FRA-lagen som ger FRA (Försvarets radioanstalt) rätt att utan ditt godkännande eller vettande övervaka dig genom dina mail, dina samtal, dina sms, etc, är en föråldrad lag som gynnar ett massövervakningssamhälle, och ärligt talat ett samhälle som man stöter på i till exempel boken ‘1984’ av George Orwell.

 

De som är FRA-lagen säger att den är till för att stoppa terrorism och organiserad brottslighet. De säger också att så länge man har “rent mjöl i påsen” har man inget att frukta. Det inte en knivskarp gräns för vad som är rent mjöl i påsen så vem bestämmer egentligen att du inte har något att frukta?

 

Det kan låta som om jag är värsta konspiratören och är konstant rädd att “storebror ser mig” (vilket egentligen inte är helt fel), men med Sverigedemokraterna som tredje största partiet och en regering där högern ändå är majoritet så är inte ett övervakningssamhälle långt ifrån verklighet. Ni glömmer väl inte registret över romer i Sverige? Eller SD vilja att registrerar alla invandrare och deras barn? Med FRA-lagen så skulle det vara fullt möjligt att öka risken för de i en riskzon.

 

För att ändra tema från storebror och övervakning så har en samtyckeslag varit på tal ofta varit på tal under de senaste åren då fler och fler våldtäktsmål har synts i media då det blev medias nya “hot topic” att skriva om det och vilka domar som föll över förövaren.

 

Som det ser ut nu så är sexualbrottslagar mer utformade att gynna förövaren då det inte handlar om ett ja ska finnas där, utan ett nej. Du behöver inte säga ja nu för det gör redan lagar och förövaren åt dig. En samtyckeslag skulle ändra det och lagar skulle säga nej åt dig från början. Det finns självklart flera sätt att säga ja på men det finns flera sätt att säga nej på också, och man har alltid rätt att ändra sig när som helst under tidens gång att nej, jag vill nog faktiskt inte ligga med dig eller inte ligga just nu eller varför man nu säger nej.

 

I alla fall, det där är ju bara två av de saker som känns som det inte ändrats sen 1734 och som bör, egentligen MÅSTE, ändras. Nu ska jag gå och vara rädd för storebror någon annanstans.

 

 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: