Sallad: Grekisk sallad

 

 

Grekisk sallad. Typ bästa sommarmaten. Typ fett gott. Typ ganska fett också, för det ska vara fetaost i. Det där skämtet var jätte dåligt, jag vet. Men nu när jag ändå är inne på vad den här gudomliga salladen består av så kan jag ju fortsätta genom att skriva ner hela receptet. Eller något. Man kan ju egentligen lägga till och ta bort hur mycket som helst av vad som helst. Det kanske blir en helt annan maträtt till slut, men det går i alla fall. Men av anledningen kommer det här ”receptet” bli lite halvskumt och flummigt, men det är ju bara sallad. It’s not rocket science! Så, nu kör vi!

 

Grekisk sallad!

– Typ en rödlök (eller kanske mer om man är som jag), beror på storlek och styrka

– Typ en gurka, eller en halv gurka, eller en liten gurka

– Tomater, några stycken, fem kanske, skurna i små bitar

– Fetaost, ett halvt paket eller så

– En paprika, gärna grön men andra färger funkar också

– Kalamataoliver, är de inte urkärnade så kan man ta typ tio (det är så jobbigt att behöva spotta kärnor hela tiden)

– Sallad, typ kruksallad eller något, en kruka kanske

– Salt och/eller balsamvinäger kan du också ha på ifall du vill

 

Serveras helst på ett 235x300mm fat från Arabia AB i Finland. Det får gärna också ha ägts av Roger Alderstrand, men det är ingen nödvändighet. Fast om man ska ha så mycket sallad som i mitt recept så tror jag nog egentligen att det här fatet på bilden är lite för litet… Undrar om det någonsin har serverats grekisk sallad på det…

 

P.S. Jag är ganska säker på att vi har ett likadant fat hemma hos oss… Som vanligt…

 

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: