Städa: att städa ett museum

 

Okej, att städa är kanske inte det tråkigaste som finns i världen men det är definitivt inte det roligaste heller. När jag måste städa ser jag ut som damen på bilden. Jag har som tur är bara mitt rum och ibland resten av lägenheten att städa så jag överlever. Något jag har funderat på är hur och vem som städar i museets samlingar. Magasinet är fyllt av alla möjliga slags föremål som står uppställda på hyllor. Någon måste väl damma alla grejer ibland? Men det går ju inte att ta fram det vanliga rengöringsmedlet som man har hemma och börja putsa. Lite mer komplicerat måste det ju vara. Hur städar man till exempel en dyrbar gammal tavla?

 

Konstnären heter Axel Nilsson och målade verket 1935. Tavlan har sedan tillhört Nils Lindelöf som skänkt den till museet tillsammans med 681 andra konstverk. Tavlan är signerad ”NH Axel Nilsson-35”. Anledningen till Nils Lindelöfs testamenterade sin konstsamling till museet var att han hade känt sig så väl bemött av personalen under ett besök på Sörmland Museum. Lindelöf var en unik samlare då han köpte konst på avbetalning och inte som en ekonomisk transaktion.

 
 


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: