Cutie Club - hot or not?


"Detta är Cutie Club, den perfekta leksaken för ditt barn! Det medtagbara dockhuset som dessutom innehåller två små dockor."
 
Jag vet inte, men så lät det kanske på 1980-talet när den lanserades. Ja, veckans tema är alltså leksaker och den sak jag fastnade för var denna, till utsidan väska men på insidan en miniatyrvärld i plast.


I miniatyrvärlden finns galleri (längst till vänster), High School (i mitten), gym (över skolan till höger) och en teater (längst ner till höger). Även medföljande är två stycken små blonda "tonårstjejer" med "coola kläder" (som det förmodligen var då, även fast jag har en annan åsikt om hur bra lila och turkost matchar) och långt hår. Hela lådan är ungefär 15x10 cm och tar alltså inte speciellt mycket plats...
 
På sidan inthe80s.com beskrivs Cutie Club som Toys of the Eighties och jämförs med Polly Pocket som tydligen var något liknande. Jag har inte så bra koll på den här sortens leksaker, men för mig påminner Cutie Club lite om My Little Pony eller liknande.


Lådan ägdes av en Mary Ann som bodde i Nyköping och användes runt 1987, innan den lämnades in till Sörmlands museum för förvaring.


Max af Klercker



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:

Kommentar: